LearnPAL
LearnPAL is een mobile learning tool (m-learning) over palliatieve zorg bij kanker. LearnPAL neemt je mee langs 40 verschillende onderwerpen. Deze onderwerpen vallen binnen de domeinen van lichamelijke, psychische en sociale kwaliteit van leven. Ook is er aandacht voor omgaan met levensvragen.
Het vergroten van zelfmanagement staat in LearnPAL centraal. Zelfmanagement is het vermogen van mensen om hun ziekte of aandoening optimaal te kunnen inpassen in hun leven. In LearnPAL vind je praktische tips om zelfmanagementvaardigheden van de patiënt te vergroten. Het doel hiervan is een betere kwaliteit van leven en een levenseinde waarin de wensen van de patiënt centraal staan.
LearnPAL is ontwikkeld voor studenten verpleegkunde, maar ook goed bruikbaar voor studenten van andere opleidingen zoals psychologie, medische wetenschappen en gezondheidswetenschappen die in aanraking komen met palliatieve zorg voor mensen met kanker. LearnPAL geeft inzicht in wat er komt kijken bij palliatieve zorg en laat je kennismaken met ervaringen van de patiënt. De inhoud van LearnPAL is ontwikkeld in nauwe samenwerking met studenten, docenten, patiënten, naasten, zorgverleners, wetenschappers en beleidsmakers.
Ieder onderwerp in LearnPAL is opgenomen in een module die los te gebruiken en te begrijpen is. Wel vormen de modules een samenhangend geheel. De modules zijn opgebouwd volgens een vaste structuur met informatie over het onderwerp, advies voor de student, tips voor de student en palliatieve patiënt en afsluitende quizvragen.
Bij LearnPAL is aandacht besteed aan relevante verschillen wat betreft sekse, etnische achtergrond, leeftijd en andere relevante kenmerken. De onderwerpen in LearnPAL zijn gegroepeerd rondom drie casussen. In iedere casus staat een fictieve palliatieve patiënt centraal die te maken heeft met meerdere onderwerpen die in LearnPAL worden behandeld. In deze casussen is aandacht voor diversiteit op het gebied van leeftijd, sekse, type kanker, etnische achtergrond en seksuele geaardheid.
LearnPAL is gratis toegankelijk via Learnpal.nl.
Ontwikkeling LearnPAL
LearnPAL is ontwikkeld door de Vrije Universiteit Amsterdam, AmsterdamUMC en het Cancer Center Amsterdam, in samenwerking met studenten, docenten, patiënten, naasten, medisch specialisten, onderzoekers, en beleidsmakers.
Voor de ontwikkeling van LearnPAL is gebruik gemaakt van verschillende bronnen: Kennissynthese Onderwijs Palliatieve Zorg, educatief materiaal zoals ontwikkeld binnen het ZonMw-programma ‘Palliantie Meer dan Zorg’, en de expertise van leden van de expertteams die meewerkten aan de ontwikkeling van Oncokompas.
De ontwikkeling werd gestart met een onderzoek onder studenten (n=54). Volgens het Technology Acceptance Model voorspelt de houding ten opzichte van m-learning het daadwerkelijke gebruik ervan. De houding wordt beïnvloed door het waargenomen nut en gebruiksgemak. Externe factoren, zoals sociale druk en systeemfunctionaliteit, beïnvloeden het waargenomen nut en gebruiksgemak. Uit dit onderzoek kwam naar voren dat studenten een positieve houding tegenover m-learning hadden en verwachtten dat een m-learning over palliatieve oncologische zorg nuttig en gemakkelijk te gebruiken zou zijn. Hun houding bleek alleen samen te hangen met systeemfunctionaliteit, wat betekent dat studenten een positievere houding hebben als ze het gevoel hebben dat de m-learning hen helpt hun leerdoelen te bereiken. Bij een m-learning als LearnPAL verwachtten studenten informatieve teksten, video’s en toetsen. De tijd die studenten willen besteden aan een enkel onderwerp in LearnPAL was 15 minuten.
We gingen verder met bijeenkomsten met verschillende experts om de inhoud en architectuur van LearnPAL te bespreken. We hadden verschillende ontmoetingen met twee onderwijskundigen, een deskundige op het gebied van palliatieve zorg, drie deskundigen op het gebied van palliatieve zorgeducatie, twee hoogleraren op het gebied van verpleegkunde en palliatieve zorg, en een arts en een verpleegkundige die betrokken waren bij het opleiden van studenten geneeskunde en verpleegkunde.
Basiselementen van m-learning zoals geoperationaliseerd in LearnPAL:
- LearnPAL is expliciet bedoeld als onderdeel van een reguliere onderwijsprogramma over palliatieve zorg: blended learning.
- In nauwe samenwerking met experts werden 40 onderwerpen voor de inhoud van LearnPAL geselecteerd. Zie https://learnpal.nl/modules/ voor het complete overzicht.
- LearnPAL is geschikt voor verpleegkundestudenten van alle niveaus, bachelor- en masterstudenten Psychologie, Medische Wetenschappen en Gezondheidswetenschappen.
- Studenten spelen een actieve rol, bijvoorbeeld door toegang te nemen tot informatie wanneer zij die nodig hebben en door de inhoud en het format aan hun eigen behoeften aan te passen. In LearnPAL maken we gebruik van een “productcatalogus”, waardoor de student een passende selectie kan maken uit het lesmateriaal.
- Docenten treden op als facilitators, adviseurs en consultants. Docenten kunnen LearnPAL promoten als een geïntegreerd onderdeel van hun programma over palliatieve zorg.
- In LearnPAL gebruiken we online opdrachten die leerlingen kunnen voltooien om zelf hun kennis over relevante onderwerpen in de palliatieve zorg te beoordelen.
- LearnPAL kan overal en altijd worden gebruikt, ook via een smartphone, waardoor het spontaner is vergeleken met traditioneel leren.
- LearnPAL bestaat uit kleine, overzichtelijke stukjes informatie, de zogenaamde modules.
- Studenten kunnen onafhankelijk van andere studenten informatie downloaden van LearnPAL. Interactieve en samenwerkende leerelementen zijn niet opgenomen in LearnPAL vanwege privacy issues. Het oplossen van deze issues zou hebben geleid tot een zeer dure applicatie die op de lange termijn niet duurzaam zou zijn geweest.
Verspreiding van LearnPAL
LearnPAL is gratis toegankelijk via Learnpal.nl.
De site wordt onderhouden door de Vrije Universiteit Amsterdam (dr Karen Holtmaat en prof dr Irma Verdonck-de Leeuw).
Het doel is om LearnPAL te verspreiden via, onder andere, de websites van het Cancer Center Amsterdam, het expertisecentrum Palliatieve Zorg van AmsterdamUMC, ZonMw en Palliaweb. Door verbinding te maken met bestaande initiatieven op het gebied van palliatieve zorgeducatie verwachten we de zichtbaarheid en toegankelijkheid van LearnPAL te vergroten, zowel onder docenten als studenten.
Voor vragen kunt u terecht bij [email protected]